AUTO: V Žilinskom kraji je najčastejšie zošrotovaným autom Škoda Favorit

Vrútky 4. decembra (TASR) - V Žilinskom kraji je najčastejšie zošrotovaným starým autom Škoda Favorit, Škoda 120 a Lada. Prevažnú väčšinu zošrotovaných áut tvoria vozidlá staršie ako dvadsať rokov. Informovala o tom generálna riaditeľka ŽOS-EKO, s.r.o., Vrútky Jana Antošová.

Vrútky 4. decembra (TASR) - V Žilinskom kraji je najčastejšie zošrotovaným starým autom Škoda Favorit, Škoda 120 a Lada. Prevažnú väčšinu zošrotovaných áut tvoria vozidlá staršie ako dvadsať rokov. Informovala o tom generálna riaditeľka ŽOS-EKO, s.r.o., Vrútky Jana Antošová.

V ŽOS-EKO podľa nej za 10 mesiacov tohto roka zošrotovali 650 starých vozidiel, pritom 50 percent z nich boli Favority, staré škodovky a Felície. "Zvyšných 50 % spracovaných vozidiel tvorili značky VAZ, Ford, Opel, Peugeot, Mazda, Reunalt, Citroen, Seat, Toyota, Daewo, BMW, Nissan, Kia, Honda. Kým v Bratislavskom kraji sa čoraz častejšie šrotujú aj poškodené autá staré 10-15 rokov, ktoré sa majiteľom už neoplatí opraviť, v Žilinskom kraji sú také autá vzácnou výnimkou. Podobne to platí aj o značkách – v ekonomicky silnejších regiónoch sa bežne šrotujú Volkswageny, Audi, Ople a ázijské autá. Na severe Slovenska však mnohí motoristi plátajú svoje staré škodovky a lady ani nie tak z nostalgie, ako ekonomickej nutnosti. Nájdu sa aj starší motoristi, ktorí pri odovzdávaní auta na šrotovanie za ním utrúsia aj slzu, ako za členom rodiny," priblížila Antošová.

Dodala, že v súčasnosti pôsobí na Slovensku 38 autorizovaných prevádzok na spracovanie opotrebovaných vozidiel s vybudovanou sieťou zberných miest. "Okrem autorizovaných pracovísk však existujú desiatky dielní, dvorov, či dokonca iba trávnatých plôch, na ktorých sa pokútne rozoberajú autovraky. Ilegálny dovoz a pokútne rozoberanie autovrakov môže vyriešiť len dôsledné trvanie na dodržiavaní legislatívy pri nakladaní s nebezpečnými odpadmi, vrátane represívnych opatrení a pokút, v kombinácii s vytváraním nových pracovných miest v rizikových lokalitách. Pokútne rozoberanie áut a nekalé praktiky pri získavaní autovrakov prispievajú k zhoršovaniu ekonomickej situácie autorizovaných prevádzok. Ich vybudovanie stálo stovky miliónov eur, často s podporou od Recyklačného fondu a ich počet je dostatočný na súčasný i predpokladaný rast spracovania autovrakov," konštatovala generálna riaditeľka ŽOS-EKO.

Upozornila, že na pokútnych autovrakoviskách sa často opaľujú plasty z káblov, čím vznikajú jedovaté dioxíny a pôda i voda sa zamorujú olejmi z motorov a kyselinami z akumulátorov. Navyše zo zvyšného odpadu vznikajú divoké skládky. "Začína sa spomaľovať predaj nových áut a následne šrotovanie opotrebovaných. Slovensko má pritom veľmi zastaraný automobilový park, ktorý nutne potrebuje obnovu. ŽOS-EKO ako jediná v Žilinskom kraji neúčtuje za odvoz vraku poplatok 33 eur. Pokúsime sa bezplatný odvoz udržať. Majiteľovi autovraku stačí, ak sa obráti telefonicky priamo na našu odťahovú službu, ktorá bez poplatku staré auto odvezie a vo firme ekologicky zlikviduje. Majiteľ zároveň dostane potvrdenie o autorizovanej likvidácii auta, ktoré je potrebné na to, aby už nemusel platiť povinné zmluvné poistenie. Súčasná právna úprava majiteľovi bez takéhoto potvrdenia neumožňuje auto odhlásiť," dodala Antošová.

ŽOS-EKO ekologicky spracúva nielen osobné motorové vozidlá, ale aj nákladné a poľnohospodárske vozidlá, odpadové batérie, akumulátory a opotrebované oleje. "V roku 2011 sme v ŽOS-EKO materiálovo zhodnotili 1231 osobných a nákladných automobilov a vyzbierali aj 267 ton alkalických batérií a akumulátorov, 29 ton prenosných batérií a akumulátorov a 40 ton opotrebovaných olejov. Za prvý polrok 2012 to bolo 375 opotrebovaných vozidiel, 131 ton alkalických batérií a akumulátorov, 13 ton prenosných batérií a akumulátorov a 40 ton opotrebovaných olejov," uzatvorila generálna riaditeľka ŽOS-EKO.

mj

© TASR Tlačová agentúra Slovenskej republiky. Všetky práva vyhradené.