AUTO: Trh s osobnými vozdilami sa v USA dostáva na predkrízovú úroveň

Detroit 4. decembra (TASR) - V novembri sa predalo v Spojených štátoch 1,1 milióna osobných automobilov. S odvolaním sa na spoločnosť AutoData o tom informuje agentúra AP. Novembrový predaj áut bol v porovnaní s rovnakým mesiacom vlani o 15 % vyšší.

Detroit 4. decembra (TASR) - V novembri sa predalo v Spojených štátoch 1,1 milióna osobných automobilov. S odvolaním sa na spoločnosť AutoData o tom informuje agentúra AP. Novembrový predaj áut bol v porovnaní s rovnakým mesiacom vlani o 15 % vyšší. Ak sa v decembri zachová novembrové tempo predaja osobných vozidiel, ich odbyt dosiahne tento rok 15,5 milióna. Pred mesiacom odhadovali experti ich celkový predaj približne na 14,3 milióna. Medzimesačný prírastok predaja áut bol najvyšší od januára 2008.

November býva na trhu s osobnými vozidlami tradične útlmový. Nepriaznivo naň vplýva nástup zimy a viac dní voľna. Američania však čoraz viac veria v zotavovanie sa svojej ekonomiky. Presvedčenie ľudí, že neprídu o istoty, je podľa odborníkov hnacím motorom aj predaja vozidiel. Súčasťou oživovania hospodárstva je vzostup cien domov a bytov, zvyšovanie zamestnanosti a zlepšovanie podmienok na získanie úveru na spotrebné tovary, vrátane áut.

Napriek obrovským škodám, ktoré napáchal koncom októbra hurikán Sandy, objavil sa aj pozitívny moment. General Motors (GM) predpokladá, že hurikán poškodil 50.000 až 100.000 áut, ktoré bude treba v nasledujúcich mesiacoch nahradiť. Experti Fordu tvrdia, že asi 20.000 až 30.000 Američanov kúpilo autá v novembri, hoci tak pôvodne chceli urobiť koncom októbra. Od zámeru ich odradil približujúci sa hurikán Sandy.

Toyote vzrástol v novembri predaj vozidiel medziročne o 17 %, Honde o 39 %, Volkswagenu o 29 %. General Motors dosiahol rast predaja len o 3 %. Odbyt Fordu sa zvýši o 6,5 % a Chrysleru o 14 %, Hyundai išiel hore o 8 % a Nissan o 13 %.

Kurt McNeil, šéf predaja GM, vysvetľuje slabší novembrový obchodný výsledok koncernu tým, že konkurencia poskytovala zákazníkom väčšie zľavy, aby si pripravila priestor pre uvedenie nových modelov na trh. GM dával zľavy o 500 USD (382,94 eura) nižšie, než bola ich priemerná úroveň. Manažér uviedol, že GM chce získavať zákazníkov kvalitnejšou produkciou, a nie väčšími zľavami. Znalci trhu však tvrdia, že ak GM bude chcieť vyprázdniť svoje parkoviská s hotovou produkciou a urobiť si na nich priestor pre produkciu ročníka 2013, svojich konkurentov bude musieť v zľavách dobehnúť tento mesiac.

Pred krízou sa predalo najviac áut v Spojených štátoch v roku 2005, a to vyše 17 miliónov. Kríza znížila ich predaj v roku 2009 na 10,4 milióna, vlani dosiahol ich odbyt 12,8 milióna.

(1 EUR = 1,3057 USD)

2 jns gl

© TASR Tlačová agentúra Slovenskej republiky. Všetky práva vyhradené.