TEST: BMW X1 xDrive20d

V testovanom vozidle sme mali možnosť vyskúšať naftový štvorvalec s objemom 2,0 litra a výkonom 135 kilowattov, teda asi 181 koní. Motor bol spriahnutý s osemstupňovým automatom.

Najkompaktnejší model z radu X sa prísne pridržiava dizajnových vlastností svojich starších a väčších bratov (X3, X5) a tak okrem rozmerov ho od nich prakticky nič neodlišuje. Agresívny výraz svetlometov, obličková maska chladiča, strieborné doplnky v nárazníku. To všetko nájdeme na začiatku predĺženej prednej kapoty. Už i tak drobné okná sa smerom vzad zmenšujú, spodná časť je lemovaná chrómovou lištou. Strieborný prah dverí dopĺňa označenie modelu na dverách.



Zadná časť je pomerne striedma. Viacuholníkové svetlá sú rozdelené medzi piate dvere a blatníky, koncovka výfuku je osadená v striebornej časti nárazníka.

Kožené sedadlo nastaviteľné v mnohých smeroch, športový volant, trojfarebný interiér, veľký centrálny farebný displej, to všetko nájdete v prednej časti „iks jednotky". Na dverách i cez celú palubnú dosku sa tiahnu hnedé interiérové lišty v prevedení Fineline Bay, ktoré tvoria akýsi prechod medzi bielym čalúnením a tmavými plastmi. Centrálny displej je umiestnený na úrovni budíkov presne v strede palubovky, bez natočenia k šoférovi. Pod ním možno nájsť výduchy klimatizácie, následne ovládací panel rádia, ktorý ústí v stredovom tuneli s radiacou pákou, USB a AUX vstupom.



Posed vpredu je mierne vyšší, vďaka výškovo nastaviteľnému sedadlu si však každý nájde svoju polohu 



Vzadu je dostatok miesta pre stredne vysokých pasažierov, s drobnými obmedzeniami sa však usadia aj tí vyšší. Komfort posilňuje aj prítomnosť otvárateľnej lakťovej opierky.

Testovali sme druhý najvýkonnejší naftový agregát z aktuálnej ponuky X1. Štvorvalec s objemom 1 995 cm3 núka maximálny výkon 184 koní (135 kW) pri 4 000 otáčkach za minútu. Najvyššia hodnota krútiaceho momentu, 380 Nm, je dostupná v rozmedzí 1 750 až 2 750 otáčok za minútu. Tabuľka hovorí o zrýchlení z nuly na 100 km/h za 8,1 sekundy a maximálnej rýchlosti 205 km/h.

Technická dokumentácia hovorí o spotrebe v meste na úrovni 6,6 litra, mimo mesta len 4,9 litra a pri kombinácii 5,5 litra nafty na sto kilometrov. To všetko pri tvorbe emisií 145 gramov CO2 na prejdený kilometer.

Udávané hodnoty sa nám, ako zvyčajne, naplniť nepodarilo, napriek tomu sme s vozidlom s takýmto výkonom jazdili vcelku úsporne. V meste sa spotreba vyšplhala na 7,4 litra, to však pri dynamických rozbehoch a zopár zápchach. Pri štandardnej 50tke automat ponecháva zaradený piaty prevodový stupeň, na ktorom motor točí 1 400 ot./min.

Mimo mesta, pri udržiavaní konštantnej 90tky, dvojliter pýta len päť litrov na sto kilometrov, čo je hodnota prakticky totožná s udávanou. Pri predpisovej deväťdesiatke budete jazdiť na ôsmom prevodovom stupni s 1 400 otáčkami.

Horšie už malý crossover dopadol na diaľnici. Tam, pri 130 km/h, motor točí viac, ako 2 000 ot./min a spotrebúva 7,4 litra nafty. To všetko pri dvojčlennej posádke a absencii batožiny. S naloženým vozidlom by tak táto hodnota hravo presiahla osem litrov. Celkovo počas týždňa priemerná (kombinovaná) spotreba oscilovala medzi hranicami 6 a 7 litrov, čo pri výkone 184 koní a hmotnosti 1 650 kilogramov vôbec nie je také zlé.



Rozmery modelu sú 4 454 x 1 789 x 1 545 milimetrov



Agilita motora sa nám veľmi páčila, nástup krútiaceho momentu dokázal posádku poriadne zasadiť do sedadiel. Technológia TwinPower Turbo (vstrekovanie Common Rail, variabilné nastavenie geometrie turbodúchadla atď) Mníchovčanom jednoducho vyšla a sú citeľne o krok vpred.

S použitým osemstupňovým automatom Steptronic sme už mali tú česť stretnúť sa vo viacerých modeloch bavorskej automobilky. Tak ako vždy, aj teraz nás presvedčil o svojich výnimočných vlastnostiach. Rýchlosť reakcií, odpozorovanie správania šoféra a zároveň skvelá súhra s motorom, to všetko sú prednosti tejto prevodovky. Pri plnom zošliapnutí pedálu automaticky podraďuje o dva stupne, ak chcete len bežne zrýchliť prevodovka zareaguje podradením o jeden stupeň (pri zhruba polovičnom zošliapnutí plynu). Prevodovka obsahuje aj technológiou Auto Start Stop, a skutočne sa snaží udržať motor v pásme najvyššieho krútiaceho výkonu.

Vo vozidle sme si vyskúšali aj režim ECO PRO. Ten sa aktivuje stlačením jediného tlačidla, ktoré je umiestnené pri hlavici radiacej páky a jeho úlohou je optimalizovať spotrebu palivu. Svoj výkon prezentuje na palubnom počítači údajom, koľko „kilometrov" už tento mód ušetril. Ovplyvňuje profil reakcií nielen plynového pedálu, ale aj limit krútiaceho momentu pre každý prevodový stupeň. Prirodzene, režim ECO PRO upravuje aj výkon klimatizácie.

Zrejme jediné, čo sa nám na modeli nepáčilo, boli jeho jazdné vlastnosti. Kvôli aplikácii pneumatík s rozmermi 225/45/R18 a tuhšiemu nastaveniu podvozku model nebol v meste práve pohodlným. Bratislavské výmoli a vyjazdené pruhy boli cítiť prakticky vždy a to ku komfortu jazdi určite neprispieva. Určite by sme volili vyššie pneumatiky.

Kvôli vyššie položenému ťažisku sa model často dostáva do šmyku pri prudkom zalomení volantom a ihneď do riadenia začne „kecať" (vypínateľný) systém ESP. Na tom by nič nebolo, keby sa karoséria modelu nenakláňala už v stredne ostrých zákrutách a adekvátnej rýchlosti. Takéto niečo od vozidiel prémiovej kvality jednoducho nechceme.



 BMW X1



Vo finále nás tak model X1 ničím neprekvapil. Najmenší člen rodiny „X" ideálne dopĺňa ponuku, avšak fanúšikov mníchovskej automobilky len ťažko presvedčí. Kvalitné vyhotovenie a niektoré vlastnosti sú takpovediac dedičné, takže ich nemôžeme považovať za výnimočné práve pre tento model. Čudovali by sme sa, keby ich v BMW do X1 nezakomponovali.

Na druhú stranu treba priznať, že z hľadiska exkluzivity X1 bude len ťažko hľadať konkurenciu, pretože zvyšné nemecké automobilky sa o tento segment začali zaujímať len pred nedávnom. Za ten čas môže „iksjednotka" vyťažiť, koľko to len pôjde.

Najlacnejší model X1 stojí 27 700 eur (sDrive 18i, 150 k). Najvýkonnejší benzínový motor v ponuke je dvojlitrový štvorvalec s výkonom 245 koní. Kombinovaný je výlučne s pohonom všetkých štyroch kolies (xDrvie28i). Model X1 s týmto motorom stojí 39 900 eur.

Najlacnejšia naftová alternatíva je sDrive16d za 28 600 eur. Ide o štvorvalec s objemom 1 995 centimetrov kubických a výkonom 116, pričom udávaná spotreba je len 4,9 litra. Nami testovaný model so 184 konskými silami (xDrive20d) začína na 35 tisícoch eur. Vrchol ponuky tvorí xDrive25d s 218 koňmi za 37 900 eur.



 

 BMW X1



Za metalízu sa v prípade modelu X1 pripláca 666 eur, jediný automat v ponuke stojí viac, ako 2 000 tisíc eur. V testovanom vozidle bola zvolená príplatková výbava xLine v hodnote 1 815 eur. Obsahuje viacero alternatív čalúnenia s kontrastným prešívaním, športový kožený volant, interiérové lišty v drevenom prevedení a 18 palcové disky z ľahkých zliatin Y-spoke. Celkovo tak cena vozidla na fotografiách prekročila hranicu 40 000 eur.



Motor
Palivo nafta
Valce 4
Zdvihový objem (cm3) 1995
Prevodovka osemstupňová automatická
Poháňaná náprava; systém pohonu 4x4
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k ) 135 / 184 pri 4000 ot./min. 
Krútiaci moment (Nm) 380 od 1 750 ot./min.
Najvyššia rýchlosť (km/h) 205
Spotreba
Udávaná výrobcom - mesto / mimo mesta / kombinovane (l/100km) 6,6 / 4,9 / 5,5
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4454 / 2044 / 1545
Batožinový priestor (l) 420-490
Objem palivovej nádrže (l)

61

Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 650
Ceny
Cena základného modelu s dph 27 700,- €


Cena testovaného vozidla s dph
> 40 000,- €

Zdroj: automix.sk