TEST: Škoda Octavia RS

Ostro-zelená farba, krídlo na veku kufra, tmavé disky a farebný znak RS na maske chladiča. To sú prvé odlišnosti, ktoré nás upozornili, že nesadáme do celkom bežnej Octavie. Testovaný kus totiž pod kapotou ukrýval prepĺňaný benzínový štvorvalec TFSI s výkonom 147 kW (200 koní) spriahnutý s automatom DSG.

Nesmieme zabudnúť pripomenúť, že RS model možno zakúpiť aj s naftovým motorom, konkrétne dvojlitrovým TDI CR DPF agregátom s výkonom 125 kW, teda 170 koní. Obe motorizácie môžu spolupracovať so šesťstupňovým manuálom, alebo automatickou prevodovkou DSG s rovnakým počtom stupňov. V cenníku figuruje aj karosárske prevedenie combi, za ktoré sa pripláca zruba 1 400 eur.

Samozrejme, do rúk sme nedostali holý model. V testovanej Octavii totiž bolo hneď niekoľko príplatkových prvkov výbavy. Najväčšou príplatkovou položkou sú sedadlá RS Supreme, ktoré sú v kombinácii umelej a prírodnej kože. Stoja 650 eur. Za necelých 400 eur dostanete vyhrievanie predných sedadiel, za necelých 500 zasa navigačný systém Amundsen aj s dotykovým displejom. „Drobných" 85 eur stojí asistent rozjazdu do kopca, o 30 eur menej sieťka v kufri. Priplatiť sa oplatí aj za telematický systém Škoda SAT (560 eur), ktorý v prípade núdze uľahčuje kontaktovanie záchranných zložiek. Finálna suma testovaného modelu tak len tesne podliezla 30 000 eur.



Škoda Octavia RS
 

Odomykanie Octavie patrilo medzi naše najobľúbenejšie činnosti. Po stlačení tlačidla na vyskakovacom kľúči vozidlo dvakrát zapípalo a zablikalo smerovkami tak sympaticky, že vyzeralo ako domáci miláčik tešiaci sa na prechádzku. Lenže Octavia je šelma, len má kabát rodinného príslušníka, neradno si to zmýliť.

Pri nastupovaní nás privítali kovové lišty so symbolom RS na prahoch dverí , kožené sedadlá s nevýrazným bočným vedením a trojramenný volant. Aj na ňom svietil symbol špeciálnej edície. Mimo drobných odlišností by ste tak bežného laika len ťažko presvedčili, že momentálne sedí v poriadne divokom vozidle a nie v štandardnej Octavii.

Vo vnútri teda, takpovediac, všetko po starom. Centrálny panel palubnej dosky obsahuje farebný, dotykový displej, obkolesený šesticou tlačidiel určených na ovládanie. Pod ním sa usídlilo ovládanie rádia a klimatizácie. V najspodnejšom rade tlačidiel sme našli tlačidlo Škoda SAT. Tento systém je prepojený na váš mobilný telefón a tak v prípade núdze, stačí stisnúť tlačidlo a obratom vám zavolá operátor. Zvrchu i zospodu centrálny panel ukončujú otvárateľné odkladacie priestory pre drobnosti. Priestor na okuliare je v stropnej konzole. Sympaticky pôsobilo zelené podsvietenie tlačidiel, ktoré ladilo s lakom vozidla.



 


 

Trojramenný volant aj s logom RS
 

Radiaca páka automatickej prevodovky DSG štandardne obsahuje 5 režimov. Najviac zábavy sľubuje ten s označením S, ale o tom až neskôr. Pred spolujazdca sa do odkladacej skrinky vojde papier formátu A4 bez pokrčenia.

Pasažieri vzadu sa, tak, ako v klasickej Octavii, na nedostatok priestoru stažovať nemôžu. K ich pohodliu slúži aj stredová lakťová opierka a vyhrievanie sedadiel nastaviteľné v troch stupňoch (to si, prirodzene, môže užiť aj posádka vpredu). Ak píšeme o vnútornom priestore, nemôžeme zabudnúť na objem batožinového priestoru až 585 litrov. V tomto údaji Octavia hravo poráža športovú konkurenciu. Nechýba ani „diera" medzi sedadlami a tak so sebou môžete vziať aj lyže. Ako praktický doplnok poslúžila napínacia sieť na dne kufra (za príplatok)

Z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy. Tak znie tabuľkový údaj zrýchlenia Octavie RS. Ak uvážime hmotnosť 1 455 kilogramov, znamená to, že krútiaci moment 280 Nm vás poriadne zarazí do sedadiel. Pri plnom plyne nemožno predísť pretáčaniu kolies, ktoré vyrieši až ESP. Presne to sme chceli.



 

Pri športovom nastavení prevodovky v režime S, sú rýchlosti na svojich miestach presne tak dlho, ako by ste si to predstavovali. DSG automat nemá problém držať zaradený tretí prevodový stupeň aj pri rýchlosti 110 km/h, až pokým sa nerozhodnete Octavii „šliapnuť" na krk.

Štandardne je však úspornejšie jazdiť pri používaní režimu D. Ak počas jazdy prepnete do režimu S, automat sa veľmi rýchlo spamätá a v mnohých situáciách podradí rovno o tri stupne, smerom dole. Ak by vám aktuálna rýchlosť nevyhovovala, je tu možnosť radiť „manuálne", pomocou pádiel za volantom. Sú z plastu, zatiaľ čo kryty pedálov sú kovové. Automat však reaguje celkom rozumne a hlavne rýchlo, manuálne radenie tu ostáva pre fajnšmekrov a chvíľky, kedy „ja chcem diktovať tempo".

Podvozok Eresy, prirodzene, nie je tak pohodlný ako jej štandardného súrodenca. Jeho zníženie sa podpísalo na komforte tlmenia slovenských nerovností, pričom podiel na tom majú aj nízke pneumatiky. Na diaľnici sa podvozok rýchlo mení na nonšalantného pána, ktorý odvezie vás aj celú rodinu relatívne pohodlne až do cieľa. V zákrutách Octavia v rámci možností drží stopu a aj priečne nerovností nie sú až takou katastrofou.



 


 

Tento psí chvostík na streche mohli dizajnéri vyriešiť aj inak
 

V meste sme s Octaviou jazdili v priemere za 9,5 litra. Ak sa to niekomu zdá veľa, nech si pozrie mestskú spotrebu napríklad menšieho Clia RS. V jeho neprospech však hrá skutočnosť, že Clio RS je vybavené atmosférickým motorom. Pri agresívnejšej jazde (rýchlych rozbehoch) spotreba Octavie hravo preskočila hranicu 10 litrov.

Šetrnosť prepĺňaného agregátu sa najviac prejavila pri zdolávaní medzimestských úsekov. Pri konštantnej 90tke automat v móde D radí šiesty prevodový stupeň, čo znamená 2 100 otáčok za minútu a spotrebu asi 5,5 litra paliva na sto kilometrov. Zrýchlenie na 110 km/h zvýši otáčky na úroveň 2 800 ot./min. Spotreba tak vyskočí na 6,7 litra. Na diaľnici si dvojliter pýta až 8 litrov na sto kilometrov, pričom na šiestom prevodovom stupni „točí" 3000 otáčok za minútu.



Budem úprimný, Octavii RS som pred sadnutím za volant príliš nedôveroval. Nepovažujem tento model za ideálny na pretvorenie v „športovca". Pár dní strávených za volantom tejto šelmy ma však presvedčilo o opaku. Síce nemôžeme od modelu RS očakávať extrémne výkony na okruhu, ako „nahrážka" športového vozidla však poslúži veľmi dobre. Rýchle rozbehy, rev motora a štýlový dizajn, to všetko Octavia má.

Medzi jej neduhy patrí pretáčavosť, či akési skrúcanie karosérie. Vlastnosti, ktoré len neradi pociťujeme pri rezaní zákrut, na istote prejazdu veru nepridajú. A práve to sú slabiny, ktoré by sme u konkurentov z Francúzska (Mégane RS) či Ameriky (Focus ST) hľadali len ťažko. Octavia VRS je blízko skutočnému športovému vozidlu, ale spomínané modely sú bližšie. To však nie je škodu, práve naopak. „Ereso" totiž ponúka komfort takmer štandardného modelu, akurát ním môžete na križovatke tromfnúť dvakrát drahší model.

Navyše, tento model vám bude značná časť mužskej populácie závidieť. Octavia patrí v našich končinách k najobľúbenejším vozidlám, o čom svedčí aj jej dlhodobá dominancia na čele predajnosti modelov. Ale, niet sa čomu čudovať.



Škoda Octavia RS
 

Práve spomínanú skutočnosť považujem za najväčšiu devízu testovaného modelu. Komfort jazdy (s príplatkovým automatom), veľký vnútorný priestor a kombinácia s dvesto konskými silami pod kapotou, sú vlastnosti, ktoré zvlhčia zreničky nejednému otcovi. Ten sa kedykoľvek môže rozhodnúť pre štýl jazdy, a z komfortného sedanu sa razom stane pretekár.

V neposlednom rade, treba vyzdvihnúť aj cenu Octavie VRS. S dvojlitrovým TFSI motorom a manuálnou, šesťstupňovou prevodovkou je model k dispozícii už za 24 559 eur. Za automat si treba priplatiť niečo cez dve tisícky. Toto je argument, ktorý môže rozhodnúť.



Motor
Palivo benzín
Valce 4
Zdvihový objem (cm3) 1 984
Prevodovka 6-stupňová automatická, DSG Tiptronic
Poháňaná náprava Predná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k) 147 / 200 pri 5 100
Krútiaci moment (Nm v ot.) 280 / od 1 700
Maximálna rýchlosť 240
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,2 s
Spotreba
Udávaná výrobcom - mesto/mimo mesta/kombinovane (l/100 km) 10,2 / 5,9 / 7,5
Za test kombinovane (l/100 km) 8,0
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 597 / 1 769 / 1 447
Batožinový priestor (l) 558 / 1 455
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 455
Objem palivovej nádrže (l) 55
Ceny
Cena modelu od(€) 24 559
Cena testovaného modelu (€) 29 555
 

ZDROJ: automix.sk