TEST: Renault Clio 0,9 TCe

Nové Clio bude dôležitým hráčom na našom trhu...

Vzhľad 

Slovom - krásne. Zásah do čierneho. Štvorka akoby oproti trojke vypila elixír krásy. Je nám jasné, že jedným z dôvodov je aj najsilnejší konkurent - Peugeot 208. Ak má byť nové Clio úspešnejšie ako jeho protivník z PSA, jednoducho nemá na výber - musí mať dych vyrážajúci dizajn. Za vzhľad má Clio od našej redakcie jednohlasnú jednotku.

 

Interiér a výbava 

Výbava je bohatá (o to viac, keď zoberieme do úvahy cenu). Nekúpite Clio bez LED svetiel, tempomatu či asistentu rozjazdu do kopca. Ten má ale sem tam problém rozhodnúť sa, či stojíte v kopci alebo nie. Na tej istej križovatke tak raz fungoval, raz nie. Je ale pravda, že stúpanie bolo veľmi pozvoľné. Pokiaľ je kopec strmší, systém funguje stopercentne.



Interiér Clia je ale veľmi príjemné miesto. Celkovo pôsobí oveľa drahšie ako v skutočnosti je a dizajnom určite nikoho nesklame. Červená palubovka je tiež veľmi štýlová.

Všetko spolu farebne ladí a je vidieť, že na výzore si dal Renault záležať. Oproti predchádzajúcej generácii Clio prišlo o mäkkú opierku na dverách, čo je na jednej strane škoda, no na druhej tá tvrdá vydrží určite dlhšie.

Veľmi dobrý je volant. Príjemne hrubý a dobre sa drží. Lesklé plastové časti ale príliš nemusíme, nakoľko sa môžu pod spotenými rukami šmýkať. Okrem toho chýbalo podsvietenie tlačidiel na volante.

Plusom je lakťová opierka. Pripevnená je na vodičove sedadlo a hýbe sa spolu s ním. Obsahuje aj odkladací priestor. Nevýhodou je trochu horší prístup k ručnej brzde pri sklopenej opierke, klasika u väčšiny podobných áut.



interiér Renault Clio 0.9 TCe

Asi najväčšou výhradou sú sedadlá. Tie predné majú na pocit akoby príliš sklonený sedák a tak vás po chvíli môže začať bolieť chrbát (a nebol som jediný). Tomu sa dá predísť vzpriamenejším posedom.

Miesto pre spolujazdcove nohy je dostatočné na dĺžku, no stredová konzola zasahuje do jeho priestoru viac ako by bolo ideálne. Oproti predchádzajúcemu Cliu ubudlo aj miesta vzadu. Hlavne 

na hlavu, priestor na nohy je približne rovnaký. Človek vysoký 1,8 metra si za seba sadne ale bude sa dotýkať sedadla pred sebou. To by nebol problém, ak by jeho kolenám nezavadzali spúšťače okien.

Celkovo pôsobí kabína vzadu menej vzdušnejším dojmom. Všetko vnútri je oproti starému Cliu oveľa krajšie na pohľad, no je cítiť, že dizajn bol oproti jeho predchodcovi vyššou prioritou. Aj vďaka tomu budú mať pasažieri vzadu hornú linku zadného okna len jemne pod úrovňou očí, čo môže pre niekoho pôsobiť mierne klaustrofobicky.

Batožinový priestor má objem 300 litrov čo je o 12 viac ako u prechádzajúcej generácie a o 15 viac ako má Peugeot 208. Celkom vtipné je vyberanie krytu batožinového priestoru pripomínajúce „ježka v klietke". Bez toho aby ste zatlačili operadlá na zadných sedadlách ho von nedáte.

Multimediálny systém s navigáciou 

Systém Media Nav je bez problémov pochopiteľný aj pre technicky menej zdatných. Ikony sú veľké a jasne označené. Ovláda sa výlučne dotykovým displejom čo môže byť rovnako dobré ako zlé (na nekvalitnej ceste). Monetárne sa s vami systém rozpráva po anglicky no čoskoro pribudne aj slovenčina.

Ako prvé pochválim reproduktory. Tie dokážu z ich priemeru vyťažiť skutočne maximum - vďaka basreflexnému systému. Nečakajte od nich výkon subwooferu, no oproti iným reproduktorom s rovnakou veľkosťou membrány dokážu neporovnateľne lepšie reprodukovať nižšie frekvencie. Ak nepotrebujete aby vám od basov vibrovala „gebuľa", sú viac než postačujúce.



Multimediálny systém Media Nav

Navigácia sa ovláda príjemne a veľkú pochvalu dostáva za jasne označené a tlačidlo vypnutia hlasových pokynov. Konečne navigácia, kde na umlčanie či oživenie hlasu slečny asistujúcej vám pri navigácii nemusíte blúdiť v nastaveniach.

Zo systému zmizol CD prehrávač, čo je najnovší trend aj u iných malých áut. Nakoľko má systém AUX a USB vstup, vôbec sa nebránime a pred dvadsiatimi MP3 CD uprednostňujeme jeden USB kľúč. Systém zvláda aj iPod.



Nechápeme ale, prečo je pre prehrávač názov albumu tak dôležitý, že ho uprednostní pred interpretom. Viete tak, že hrá „Horí ti maštaľ" z albumu „V rámci oného", ale že pochádza od kapely Horkýže slíže vám systém nikde ani za svet neprezradí (neovplyvníte to ani nastaveniami). Pokiaľ nemá skladba integrovaný náhľad na obal albumu s jasne napísaným názvom, budete sa musieť spoliehať na vlastnú hudobnú pamäť.

Samozrejmosťou je Bluetooth konektivita. Po jednoduchom spárovaní telefónu všetko funguje ako má. Z nám neznámeho dôvodu ale po vypnutí motora a naštartovaní sa systém s telefónom neprepojí automaticky. Pokiaľ si ho dáte vyhľadať, nenájde ho. Musíte tak vliezť do nastavení a spojiť sa manuálne. Ide len o jednoduchú softvérovú záležitosť a verím, že to tak nezostane.

Pracovisko vodiča a jazda 

Posed sa oproti prechádzajúcej generácii znížil, čo môže niekomu rovnako vyhovovať ako vadiť. My túto zmenu vítame. U volantu si viete nastaviť výšku ako aj vzdialenosť. Od druhej výbavy máte aj výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča.

Keď po prvý krát použijete tempomat a ľavú nohu si položíte naľavo od spojky, zažijete malé osvietenie. Materiál na podložke je totiž akoby z gélu resp. zo špeciálneho mäkkého materiálu a vaše ľavé chodidlo sa ocitne v rajskej záhrade. Banalita ale je to neuveriteľne príjemné.



Interiér Renault Clio 0.9 TCe

Ďalším osvietením je, že sa páčka na prepínanie diaľkových svetiel konečne zmenila na typ „od seba, k sebe." Ak ste niekedy v noci šoférovali Renault, pravdepodobne vám liezlo na nervy prepínanie medzi tlmenými a diaľkovými svetlami. Keď ste totiž chceli bliknúť, páčku ste dali k sebe. Ak ste chceli zapnúť diaľkové svetlá na trvalo, páčku ste tiež dali k sebe, ale „viac". Často sa tak stávalo, že ste po bliknutí cez deň jazdili so zapnutými diaľkovými svetlami. Tieto situácie sa u predchádzajúceho Clia zhoršovali s vekom páčky. To je konečne minulosťou. Na novom Cliu už funguje klasický systém: bliknúť - k sebe, zapnúť - od seba. Ešte trochu zlepšiť kvalitu páčky a bude to „tutti frutti".

Podvozok, pokiaľ ide o jazdné vlastnosti, znesie približne toľko, čo predchádzajúca generácia. To je logické, nakoľko nápravy sú čiastočne zdedené. Clio teda stále drží výborne. Pokiaľ by vám to nestačilo, v marci sa dočkáme Clia RS.

Pokiaľ ide o pohodlie pruženia, Clio patrí medzi pohodlnejšie autá v tejto kategórii.

Bezpečnosť je už roky jednou z priorít Renaultu a tak aj Clio má maximálny počet 5 hviezdičiek v crashtestoch Euro NCAP. 

Budíky 

Palubné prístroje sú na pohľad veľmi príjemné. Vľavo máte otáčkomer, ktorého ručička vychádza zo stredu, kde sa nachádza tachometer. Z druhej strany vychádza palivomer, ktorý je prakticky rovnako veľký ako tachometer. Zvyknete si rýchlo. Nahradenie teplomeru chladiacej kvapaliny kontrolkou tiež akceptujeme (niektorí vám nedajú ani tú kontrolku).



Palubné prístroje Renault Clio 0.9 TCe

Nad tachometrom máte displej palubného počítača. Zmenou oproti pôvodnému je premiestnenie teplomeru vonkajšej teploty medzi údaje ako najazdené kilometre či spotreba. Musíte si tak vybrať len jeden z nich. Toto je podľa nás krok späť. Na Renaultoch sa nám už dlho páčilo, že teplota bola zobrazená stále na displeji autorádia v stredovej konzole, aj spolu s indikáciou námrazy. Na displeji Media Nav tento údaj nenájdete. Pridať ho tam by ale nemuselo byť náročné. Možno sa ho dočkáme v R-link systéme.

Motor a prevodovka 

V najnovšom Cliu sa už nedočkáte kľúčika - všetky verzie majú bezkľúčový štart a za príplatok aj bezkľúčový vstup.



Momentálne ide s 90 konskými silami o najvýkonnejšiu benzínovú alternatívu Clia. 1,2 TCe so 120 k sa dočkáme až budúci rok (a to len s automatickou dvojspojkovou prevodovkou).

Premiéru v novom Cliu má aj trojvalcový benzínový motor 0,9 TCe. Cestou uberania valca sa uberá už tak veľké množstvo výrobcov, že to (snáď) nebude tak blbý nápad. Súdiac hlavne podľa výborného 1,0 EcoBoost. Ako je na tom 0,9 TCe?

Vskutku dobre. Na voľnobeh síce jemne vibruje ale počas normálnej jazdy je veľmi tichý. Na diaľnici ho vôbec nepočujete. Keď mu šliapete po krku, vo vyšších otáčkach sa ozve na prekvapenie príjemný zvuk akoby „polovičného šesťvalca". Uvidíme, ako bude znieť zvuková kulisa so systémom R-link, ktorý bude dostupný budúci rok.

Nejde ale o žiadneho pretekára. Na diaľnici je napriek tomu neporovnateľne lepší v porovnaní so 100 koňovou 1,4 16V z predchádzajúceho Clia. Prevodovka je podstatne dlhšia ako u atmosférických verzií. To znamená nižšie otáčky, nižšiu spotrebu na diaľnici a prakticky nepočuteľný motor (pri 110 točí 2800 otáčok).



Motor 0.9 TCe

Plynový pedál má pred podlahou akúsi zarážku, na prekonanie ktorej musíte jemne zvýšiť tlak nohy. Akoby sa vás auto pred akceleráciou ešte raz spýtalo: „Ste si istí?" Rozdiel v stlačení pedálu po tento bod a na podlahu sa prejavuje hlavne v režime ECO. Ak chcete chodidlom preraziť podlahu, auto sa rozbehne, ECO ne ECO. Inak je motor v tomto režime na pocit mierne ochudobnený o koníky.

Štart/stop v Cliu sa správa celkom zaujímavo. Počas nášho pravidelného mestského okruhu cez Bratislavu fungoval len približne prvú pol hodinu a potom si povedal, že mu stačilo. Skúšali sme všetky možné kombinácie vypnutého, zapnutého kúrenia, klimatizácie atď. Nič. Vonkajšia teplota bola približne 7 °C, čo mohlo byť dôvodom automatickej deaktivácie systému (a množstvo ďalších potenciálnych dôvodov uvedených v príručke).



Pokiaľ ide o prevodovku, všetky manuálne Cliá budú mať päťstupňovú prevodovku a všetky automatické šesťstupňovú. Chcelo by to podľa nás aj šesťstupňový manuál, ale čo si pomôžeme.

U tej manuálnej som mal exkluzívnu možnosť presadať ľubovoľne medzi predchádzajúcou generáciou Clia a tou novou. Nakoľko, ako som už spomínal, trojkové Clio nám stojí v garáži.

Musím skonštatovať, že radenie v novom Cliu sa mierne zhoršilo, čo je trochu nepochopiteľné a prekvapujúce. Posudzoval som pritom na základe niekoľko násobného presadnutia z Clia III do Clia IV bezprostredne po sebe.

Chod páky je veľmi podobný u oboch generácií, no u novej je odpor o kúsok väčší a pri radení piateho prevodového stupňa musíte prekonať nepríjemný „gumený" odpor, ktorý je u starého Clia citeľne menší. Dobrou správou je, že si prevodové stupne určite nepomýlite a v skutočnosti to nie je tak tragické ako to vykresľujem.

Pokiaľ ide o spotrebu, v meste sa nám podarilo jazdiť so zapnutým ECO režimom (ktorého tlačidlo mimochodom s pohárom v držiaku vôbec nevidíte) za 6,2 litra, čo je slušné. Na diaľnici si Clio vypýtalo približne 6 litrov pri 110 km/h, 6,4 litra pri 120 km/h a 7,1 pri 130 km/h. Všetko v režime ECO. Ten vám v závislosti od štýlu jazdy a rýchlosti ušetrí pokojne 0,4 litra.



Renault Clio 0.9 TCe

  Záver 

Nové Clio je krásne ako nikdy predtým, no nie bezchybné. S väčším dôrazom na dizajn ide pri pohodlí cestovania vzadu akoby o krok späť. To ale neplatí pri motore - nový trojvalec má dostatočný výkon, dobrú spotrebu a plynulý chod, hoci prevodovka celkom sklamala. Výbava za danú sumu je bezkonkurenčná a tak je z nového Clia silný konkurent a určite voľba, ktorá stojí v tomto segmente minimálne za zváženie. A ak má svoje muchy, prestanete sa naň hnevať v momente, keď za ním obzriete... a keď si ho cenovo porovnáte s konkurenciou.

Pokiaľ chcete viac miesta vzadu, stále si môžete kúpiť predchádzajúcu generáciu.



Motor
Palivo Benzín
Valce 3
Zdvihový objem (cm3) 898
Prevodovka Päťstupňová manuálna
Poháňaná náprava Predná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k ) 66 / 90
Krútiaci moment (Nm) 135 pri 2500 ot./min.
Najvyššia rýchlosť (km/h) 182
Spotreba
Udávaná výrobcom - mesto / mimo mesta / kombinovane (l/100km) 5,6 / 3,9/ 4,5
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4062/ 1730 / 1448
Batožinový priestor (l): pred / po sklopení zadných sedadiel 300
Objem palivovej nádrže (l)

45 

Pohotovostná hmotnosť (kg) 1084
Ceny
Cena základného modelu s dph 9 190,- €
Cena testovaného vozidla s dph

niektoré prvky výbavy:

16 palcové disky z ľahkých zliatin, kožený volant, asistent rozjazdu do kopca, ESP, ASR, CSV, systém kontroly bezpečnostných pásov na všetkých sedadlách, bezkľučový vstup a štart, tempomat, palubný počítač, rezerva, denné LED svetlomety, manuálna klimatizácia, predné hmlové svetlomety, elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, systém ECO-mode, multimediálny systém s GPS, USB, MP3, iPod a AUX, dažďový a svetelný senzor, vyhrievané predné sedadlá, lakťová opierka, zadný parkovací senzor 
13 470,- €

Zdroj: automix.sk