TEST: Ford B-MAX 1,5 TDCi

Nový B-MAX je (snáď pokiaľ nerátame Mazdu RX8 a autá s podobným riešením dverí) jediným päťdverovým autom u ktorého absentuje B stĺpik. Toto je zároveň hlavný ťahák výrobcu aby B-MAX predal. Ani zďaleka ale nejde o jedinú praktickú „vychytávku".

 

 

Vzhľad

Keď som sa pýtal na názory, boli zmiešané. Od priaznivcov Fordu som počul pozitívne reakcie na dizajn B-MAXu, no podľa mňa ide čisto o tvar, ktorý je otrokom účelovosti a preto by som ho nenazval vyslovene pekným (ide samozrejme o môj subjektívny názor).


Ale tak by to malo u podobných áut byť. Že sa vonkajšie krivky nepokúšajú silene vyzerať čo najkrajšie ako napríklad množstvo dnešných kombi, či sedanov, je dobre. Pretože týmto malým kompromisom získavate obrovské benefity. K tým sa dostaneme neskôr.

Interiér a výbava

V dnešnej dobe je celkom ťažké držať krok s marketingovými cvičeniami na tému: Vymyslime si vlastný typ auta. Označenie MPV je podľa všetkého „out", aspoň pre marketérov z Fordu. Výrobca totiž označuje B-MAX ako MAV - „Multi-Activity Vehicle". Oprávnene? Povedali by sme, že celkom aj áno.

Interiér Fordu B-MAX
Posádka vpredu má až na šírku auta pocit, akoby sedeli v oveľa väčšom vozidle. Môže za to vysoké čelné sklo a strecha s priestorom nad hlavou na rozdávanie. Predné sedadlá sú pohodlné, k čomu prispieva aj dobrá poloha za volantom.

Ani vzadu to nie je zlé. Bez problémov sa tam zmestia dvaja 180 cm vysokí ľudia s viac ako dostatočnou rezervou nad hlavou. Nebál by som sa pokojne ani dlhšej cesty na dovolenku. Kvalita. To je jeden z prvých dojmov, ktorý máte z interiéru, napríklad vďaka tlačidlám otvárania okien. Nie každému ale musí vyhovovať koncepcia ovládania autorádia, ktoré z diaľky pripomína akoby anjela. Tlačidiel je na môj vkus príliš veľa pre rýchlu orientáciu. Verím ale, že sa na to dá zvyknúť.

Na čo som si ale nevedel zvyknúť bolo tlačidlo navigácie autorádia. To na pohľad vyzerá ako otočné no funguje len ako "joystick". Jeho horná hrana je ale príliš krátka na pohodlné stlačenie v smere hore. Samotný chod tlačidla je pritom dobrý. Samozrejmosťou je ovládanie autorádia a tempomatu na volante. Všetky tlačidlá sú podsvietené, takže nemáte problém zorientovať sa ani v noci. Trochu nám ale chýbala indikácia zapnutia tempomatu. Po jeho aktivovaní tlačidlom "On" na volante vás nič neupozorní na jeho zapnutie (nie aktivovanie). Pokiaľ drží rýchlosť, na prístrojovom paneli sa zobrazí ikonka.

Na čo ste asi najviac zvedaví je, ako sa prejavila absencia B stĺpika. On v skutočnosti nezmizol, len sa presunul do dverí. Aj vďaka tomu získal B-MAX maximálne hodnotenie v crashtestoch - 5 hviezdičiek.

Aké výhody teda získate odstránením B stĺpika? Bude sa vám ľahšie nastupovať (za predpokladu že sú otvorené aj predné, aj zadné dvere). Ak budete nakladať veci na zadné sedadlá, takýto obrovský otvor vám to extrémne uľahčí. B-MAX je ako stvorený napríklad pre mamičky s malými deťmi a autosedačkami. Ich vkladanie do auta je úplná lahoda. Rovnako sa bude do takéhoto auta lepšie nasadať aj seniorom. B-MAX je podľa nás aj výborná voľba pre taxík.

Interiér Fordu B-MAX
Na tieto účely sa bude hodiť aj panoramatické vnútorné zrkadlo, vďaka ktorému vidíte všetkých pasažierov vzadu. Pochváliť musíme aj celkový výhľad z auta.

S netradičnou koncepciou stĺpika prichádza len minimum problémov. Jedným je absencia operadla na zadných dverách, čo môže byť pri dlhšej ceste otravné. Na druhej strane máte operadlo vysúvateľné zo sedadla. A ako som spomínal, predné dvere sú trochu ťažšie ale nie je to vôbec tragické.

Výhodou zasúvacích zadných dverí je, že vám ich deťúrence neotrieskajú o vedľa stojace auto a miesto potrebné na ich otvorenie je minimálne. Pri tankovaní sa ale aktivuje „zámok", ktorý nedovolí ľavé zadné dvere odsunúť úplne dozadu - inak by ste si mohli poškodiť dvere alebo vytrhnúť zapnutú tankovaciu pištoľ z auta.

Multimediálny systém, SYNC a technológie

SYNC vám okrem iného umožní hlasové ovládanie veľkého množstva funkcií autorádia a telefónu. Už klasický problém hlasových ovládaní všeobecne (okrem absencie slovenčiny) je, že s angličtinou typu „Máj flavŕs ár bjútiful," si nevedia takéto systémy rady. Aj keď sa snažíte hovoriť čo najplynulejšie, percento neuhádnutých povelov je vysoké. Istota sú teda stále staré dobré tlačidlá.

Displej multimediálneho systému je síce trochu menší ako by sme si priali, no plne postačujúci. Autorádio zvládne aj iPod a USB kľúč, po zapojení ktorého si systém vytvorí zoznam skladieb a automaticky všetky mp3 súbory vo svojej vytvorenej databáze vytriedi. Prvý krát to síce chvíľu trvá ale máte potom vo všetkom poriadok. B-MAX obsahuje aj užitočný systém, ktorý v prípade nehody automaticky zavolá na tiesňovú linku. Na sfunkčnenie núdzovej asistencie musíte mať spárovaný a pripojený telefón.

B-MAX disponuje (za príplatok 1 120 eur) aj systémom, ktorý v rýchlosti do 30 km/h zastaví vozidlo, keby malo dôjsť k zrážke.

Batožinový priestor

Batožinový priestor je vyriešený neuveriteľne prakticky (a podľa nás s 318 litrami aj objemovo plne postačujúco). Vedľa krytu dvojitého dna batožinového priestoru síce nemáte zatvárateľné priehradky, no je tam priestor akoby ideálny na fľaše alebo nádoby (ideálne voda do ostrekovačov, destilka). Kryt druhého dna je dostatočne tvrdý aby zniesol plný kufor ťažkej batožiny - neuveriteľných 300 kg batožiny. Fantastické sú dve plastové úchytky po stenách batožinového priestoru, ktoré vám kryt dna udržia otvorený bez toho, aby ste museli niečo niekam prichytávať. Zdvihnete dno, ozve sa cvaknutie, hotovo, kryt drží bez vašej pomoci.

Batožinový priestor Fordu B-MAX
Rovnako premyslené je aj sklápanie zadných sedadiel. Pri sklopení operadiel zadných sedadiel sa sedák zníži, aby bolo možné dať sedadlá takmer do roviny. Sklopením všetkého, čo sa dá vznikne dokonca úložný priestor o dĺžke 2,35 m.

Motor, prevodovka a jazda

Ford B-Max s motorom 1,5 TDCi Duratorq DPF má výkon 55 kW (75 k) a ide o najslabší agregát v ponuke. V meste plne postačuje, no naftové motory krátkymi jazdami do práce a naspäť trpia. Okrem toho, po naštartovaní studeného motora je jeho prejav veľmi nekultúrny. Po zohriatí sa ale ustáli a cítite ho len vďaka veľmi jemným vibráciám na pedáloch a volante.

Odhlučnenie pri jazde po meste je na dobrej úrovni. Keď sa ale dostanete na diaľnicu, motor je dosť hlučný, vďaka absencii šiesteho prevodového stupňa. Toho sa ale pri podobnom objeme a výkone nedočkáte ani u konkurencie. Pokiaľ ide o spotrebu, hodnotíme naftovú 1,5 pozitívne, hlavne v meste. Tam sa nám podarilo jazdiť za 5,3 litra nafty. Na diaľnici pri 130 km/h (2500 ot./min.) si ale B-MAX vypýtal 6,2 l/100 km. Mimo mesto sa spotreba pohybovala medzi 4,5 až 4,9 litra nafty na stovku.

Motor 1,5 TDCi
Ako už napovedá papier, B-MAX s týmto motorom nie je žiadne žihadlo. Posúvať sa po meste ešte zvláda, no na diaľnici mu dochádza dych a akcelerácia z 90 na 130 mu na 5. prevodovom stupni trvá večných 19 sekúnd. Celkovo nám akosi naftové motory k tomuto autu nepasujú, čo je celkom pochopiteľné. Najideálnejšou voľbou je podľa nás 1,0 EcoBoost.

Prevodovka má výborne špecifikované dráhy a klasický Forďácky chod, čo je samozrejme pozitívum. Radí ľahko a presne a dáva vám akýsi pozitívny pocit z korektného preradenia.

Ford B-MAX
Aj u tohto modelu sa Ford drží svojich tradícií a pokúša sa ponúknuť pôžitok z jazdy aj za volantom auta, ktoré na to skutočne nevyzerá. Jazdné vlastnosti B-MAXu sú ale výborné. Auto sa nenakláňa ani pri rýchlejších prejazdoch zákrut a ide pekne za volantom aj napriek, oproti benzínovým kolegom o kúsok ťažšiemu naftovému „čumáku". B-MAX tak nie je len auto pre mamičky, ale aj oteckov. Ale čo je ešte dôležitejšie, že podvozok B-MAXu je aj pohodlný. Veľmi pohodlný. Vlastne asi najpohodlnejší, aký sme v takomto malom aute zažili.

Záver

B-MAX je zrejme najpraktickejšie malé auto aké momentálne kúpite. Interiér je kvalitný a priestor v interiéri výborný. Tlačidlová ergonómia nemusí byť po chuti každému, no vďaka výborným jazdným vlastnostiam a pohodliu na to rýchlo zabudnete. Absencia B stĺpika umožňuje skvelé nasadanie a nakladanie do interiéru. Nafty mu nesedia, no 1,0 EcoBoost je preňho ako stvorený. Najväčším a prakticky jediným nepriateľom B-Maxu je jeho cena.

Motor
Palivo Nafta
Valce 4
Zdvihový objem (cm3) 1 388
Prevodovka Päťstupňová manuálna
Poháňaná náprava Predná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k ) 55 / 75
Krútiaci moment (Nm) 190 pri 1700 ot./min.
Najvyššia rýchlosť (km/h) 157
Spotreba
Udávaná výrobcom - mesto / mimo mesta / kombinovane (l/100km) 4,8 / 3,8/ 4,1
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4077/ 1751 / 1604
Batožinový priestor (l): pred / po sklopení zadných sedadiel 318 / 1386
Objem palivovej nádrže (l)

47

Pohotovostná hmotnosť (kg) 1307
Ceny
Cena základného modelu s dph 13 390,- €
Cena testovaného vozidla

niektoré prvky výbavy:

tempomat, kožený volant, panoramatické spätné zrkadlo, systém Follow me home, palubný počítač so systémom ECOmode, predné hmlovky, LED denné svetlomety, 15 palcové hliníkové disky, minirezerva, systém detekcie úniku vzduchu z pneumatík, autorádio s CD, MP3. USB, AUX, bluetooth, automatická klimatizácia, parkovacie senzory, elektricky vyhrievané predné ssedadlá
16 325,- €

ZDROJ: automix.sk